onsdag 16 augusti 2017

Närbild




Satt på passet nere vid sjökanten utan gömsle. Plötsligt hörs en hägers distinkt missnöjda ljud. Ja, jag tycker gråhägrarna låter förargade. Högt vattenstånd i sjön gör att träd och buskar än så länge står i vatten, strandlinje att tala om finns inte. Inte bra nu när invasionen av vadare snart kommer, hann jag tänka.

Så med en stor buske i vägen hör, men ser jag ingen fågel. Ett par långa ben förkunnar att snart är en gråhäger måhända på väg till mig. Och där skymtas den!







Den tar ett par steg ut i sjön. Ett jätteplask avslöjar att sistnämnda blivit en fisk fattigare. Det förloppet gick explosionsartat snabbt  - och mycket ljudligare än vad jag trott.

På bilden avvaktar den nästa byte.

Visst kunde detaljåtergivningen blivit bättre men jag hade en skog av grenar att fotografera igenom. Hoppas att bilden ändå inbjuder till närgånget betraktande av fjäderdräkten. Helt obeskuret fotografi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar