fredag 16 februari 2018

Länsstyrelsen får gärna tänka ett varv till...






Ta en god titt på denna och följande bilder. De kan nämligen vara bland de sista som tillåts i området.

Det förhåller sig så att länsstyrelsen i Skåne anser att viltet i detta område störs för mycket i allmänhet. Och under brunsttider i synnerhet. Enligt en artikel i Sydsvenskan, läs gärna mer här.






I artikeln pekas särskilt "närgångna fotografer" ut. Jag säger aldrig emot ett förslag - ännu har veterligen inget bestämts - som syftar till att hjälpa djuren. Även om jag inte förstår hur en fotograf i gömsle eller torn kan ha så avgörande negativ roll för viltets bästa. Grejen med gömsle är ju att man är - gömd. Enbart om kronhjorten kommit riktigt nära - jag talar inom 25 meters avstånd - kan den ibland skrämmas av slutarljudet. En del sprintar då bort över halva brunstfältet, de flesta bara viker undan. Och som sagt bara när djur och fotograf befinner sig riktigt nära varandra. Med min utrustning resulterar det avståndet i ett porträtthuvud. Hur ofta händer det egentligen?







Brunsttid är också svampplockningsdags. Med flera tiotals personer fritt letande, nära daglegorna i skogen varje dag. Långt ifrån vägar och stigar. Inte sällan ropar man högt på varandra, ibland är hunden med. Här kan vara berättigat att fundera över störningsfaktorer. För att inte snacka om den verkliga adrenalinrusningen för de flesta av vilt : Jag tänker såklart på jakten. Märkligt att om detta tiger länsstyrelsen still. Men här är vi inne på heligt område som kostar på att förbjuda. De erbarmliga naturfotograferna inte så.

Jag hoppas att länsstyrelsen i sitt beslutsfattande tar ett helhetsgrepp på problemet. Inte bara gör det enkelt för sig och låter naturfotograferna löpa gatlopp...

PS/  Har e-postat artikeln till viltsektionen länsstyrelsen Skåne / DS


4 kommentarer:

  1. Håller helt med om att natur och vilt skall värnas, men man kan som sagt fråga vad. Nu kan jag inte läsa vilken artikel du länkar till men såg om det för ett tag sedan. Då inkluderade dock förbudet all vistelse i området inklusive ridning och trav som ju görs av framgångsrik kusk i området. Så inte bara fotografer. Dock lika illa och jag ber dem också tänka ett extravarv....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag testade länken, OK. Men artikeln är måhända öppen enbart för prenumeranter?
      Eventuellt intresserade hänvisas till Sydsvenskan måndagen 18/12, B-del sid 1.
      Du har rätt om travarna. Men de kan ju utnyttja områdets alla andra årets dagar. Kan jag också. Men då lär inga dovhjortar finnas kvar att se...
      / Klas

      Radera
  2. Jag kommer bara till e-tidningen och jag är nog vanlig prenumerant på hemsidan men inte e-tidningen. Men då är det samma artikel jag tänker på, tack!

    SvaraRadera
  3. Nåja får hålla tummarna för att det tas ett förståndigt beslut. Fina bilder på hjortarna som vanligt, i varje fall.

    Ha det gott,
    Erik

    SvaraRadera