måndag 5 december 2016

Gulärla !





Här kommer en favorit från ängarna. Inte för att den i sig själv är så himla märkvärdig - dock långt bort från gråbrunt färgschema så många fåglar uppvisar - och det vackert gula och blå kan väl få göra sig gällande svensk högsommar?







Nä, största skälet för min uppskattning av gulärlan är dess oblyghet inför fotograferingen. I bästa fall sitter den kvar under hela tagningen. Även när vinden friskar i.








En utmaning att försöka fotografera på annorlunda sätt; när den nu själv modellar så bra vill den nog att fotografen anstränger sig något. Få till en kontext som är mer än själva fågelns. Jag vet inte hur jag lyckats här.







Annat blir standardporträttet. Fågel - på stolpe - i strålande solljus. Som i denna sista som väl mer tjänar som som beskrivning av själva motivet. Kan ju ändå ha sina förtjänster.

1 kommentar:

  1. Den är ju så fin! liksom dina bilder av den! Tror jag sett några gulärlor för nåt år sedan...annars är de inte särskilt vanliga här vad jag vet.

    SvaraRadera