fredag 2 december 2016

Grym statistik




Enligt Nationella Viltolycksrådet ökade årets trafikolyckor med djur inblandade till 5800 fataliteter. Med min snabba huvudräkning upp c:a 8 procent sedan förra mätperioden. Detta bara i Skåne, förstås.

Gäller till polis rapporterade olyckor. Så skäl finns för stort mörkertal utöver denna redan ohyggliga summa. Ruggigt. Värst drabbade är rådjur, följda av vildsvin och dovvilt. Skillnader i antal representerar förmodligen - min gissning -  ungefärliga förhållandet i antal individer inom grupperna. Jag tror inte rådjur är så mycket dummare än sina kolleger i skogen. Eller att de syns sämre för personen bakom ratten.

Bilden ovan representerar vilt på en väg som nog inte skördar många trafikoffer. Har dock hänt, vet jag.





Dovet på undre bilden lever betydligt farligare. Vägen den står vid löper nämligen rakt igenom ett större viltreservat. Har sett många, många förare totalt ignorera farorna som lurar i vägkant. Jag fruktar för att själv en gång hamna i sån knipa. Då försöker jag ändå köra med sinnena på helspänn. Uscchh! Skulle nog inte sova ordentligt på ett bra tag, misstänker jag.

Ta det lugnt därute!

4 kommentarer:

  1. Vackra är de men skrämmande vid vägkanten när de dyker upp. Stannade för några häromdagen medan en idiot bakom mig i mörkret körde om mig. Guds försyn att han inte small dem. För honom alltså. Mycket träd båda sidor om vägen hade inte blivit bra i hans hastighet...

    SvaraRadera
  2. Det ska gudarna veta...det är rysk roulette varje gång jag åker till kojan...häromdagen sprang 7 - 8 hjortar en och en i rad tio meter framför mig i mörkret...var tvungen att stanna och phuuuaaa ut en stund...usch...hjärtat i halsgropen...

    SvaraRadera
  3. När vi åker upp till fjällen ser vi ofta renkadaver i dikena, vi har haft turen att inte köra på något djur.
    Skulle vara riktigt tragiskt.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  4. Ja du, grym statistik och grymma, okänsliga, tidsoptimister till Homo Sapiens...då går det som det går. Såg nästan dagligen då jag bodde i Värmdö galningar som till varje pris skulle hinna med sin färja...som de ändå inte hann med...köra över både smått och stort vilt...IDIOTER säger jag bara och vad kan man göra och vad hjälper mot sådana?
    Sen kan man ju ha otur förstås, ibland hjälper inte all världens försiktighet, men de incidenterna tror jag inte utgör så stor procent i statistiken.
    Sen detta med viltstängsel som missköts, grindar som är vidöppna...ja, jag tar mig för pannan:)...och hoppas att jag själv slipper stå där med en vän på motorhuven.

    SvaraRadera