tisdag 9 februari 2016

Brytningstider





Igår ett säkert vårtecken : Gravänder plaskade runt i det översvämmade fågelreservatet. Fick bilder på långt håll som jag inte hunnit titta närmare på än.

Visar istället ett nästan lika säkert vintertecken : En rovfågel sitter framme och spanar från stolpe, gren eller vad som nu kan tjänstgöra som stöd. I mina hemtrakter accelereras det beteendet, senare drar fåglarna sig tillbaka mot sina häckningsplatser (antar jag).

Här en ormvråk som förvisso först flög bort från mig. men inte längre än att fortfarande vara fotograferingsbar.  

2 kommentarer:

  1. Jag tror att han känner igen dig :-)
    Härlig bild.
    Din kommentar hos mig fick mig skratta högt!
    Tusen tack och ha en underbar kväll
    Halina

    SvaraRadera
  2. Snygg bakgrund...ordnat kaos liksom...annorlunda men passande till huvudmotivet!
    Har tagit det lugnt ett par dar nu och det blir väl inget äventyr idag heller med gråvädret som är för tillfället...
    Jo, nu är det en längtan efter våren här men det är ju bara 10 feb och borde vara högvinter nu men men...än är det inte försent med att det kan komma massor av snö men det ska vi väl inte hoppas på...vintern får gärna vara över för min del...

    Steffe

    SvaraRadera