torsdag 19 november 2015

Blåmesar, blåmesar




Igår blev blåmesens dag. De var just de enda fåglarna som ville ställa upp framför min kamera.
Bilden överst är från vintermatningen hemma. Utnyttjade ett litet hål i gråfuktiga molnen och kunde få en hyggligt kort exponeringstid, 1/500s. Så nog blev jag lite förvånad över vingarnas rendering. Visar väl bara att när den lilla fågeln rör sig raskar det undan...






Andra bilden togs i skogsmiljö. Orädda lät tre, fyra blåmesar mig komma inom 6 meter och där fick jag hållas. De är roliga att se på där de sitter upp-och-ner och äter av insekter inkilade i växtens håligheter. Ska de lyckas upprätthålla sin rondör krävs nog stora portioner och de var fullt koncentrerade på att göra just det.

2 kommentarer:

  1. En blå liten ängel är vad jag skådar just nu...och med vinghastighet som en Kolibri:)
    Har du nektar i matningen kanske?
    Störtskön liten sötnos...bästa blåmesbild jag sett på mycket länge...kanske någonsin:)

    SvaraRadera
  2. Blåmesar i mina ögon är de mest charmerande små fåglar.
    Och dina bilder är ett fint bevis på det. Bilder med magi och charm, underbara :-)
    Varma hälsningar
    Halina

    SvaraRadera