tisdag 13 oktober 2015

Semesterdag




Ledig dag idag, hurraa!
Men det regnar och är grått som våtfilten. Knappt det går ens att fotografera fåglarna vid matningen.Vad ska istället göras idag? Snickra, städa, diska, kitta fönster? Hmmm.
Två timmar senare. Det regnar än mer. 6 grader "varmt" och ostlig vind. Med kameran i knäet tittar jag från bilen ner på en tom vattenspegel. Några steglitsar lyfter plötsligt, hade inte sett dem innan. En Subaru stannar till en vägbredd ifrån, ut hoppar en glatt hälsande man som genast börjar dona med hinkar och verktyg. Han har något tryckt på jackan, Ekologigruppen eller snarlikt. Bara att åka vidare.

Stannar istället till nere vid ån. Hinner börja fotografera änder tillsammans med storskrake på strandbrinken när en Volvo parkeras halvmetern bort. Glatt pratande börjar tre herrar skramla med kaffekopparna och en går fram till mig och frågar vad det är för intressant jag fotograferar? Snarare fotograferade. För där flög alla sin kos. Bara att åka vidare.

Så var min lediga dag. Inget vidare fotografiskt lyckad som framgått. Så vad kan finnas i arkivet?







För bara några dar sen, i mycket bättre väder. En ensam gråhäger flög längs sjökanten, ropade ut sitt karaktäristiska skränljud. Kan se framför mig hur skäggmesarna höll för öronen... Annars såklart en ståtlig uppenbarelse, hägern. På tal om ingenting alls. Medan kameraslutaren jobbade för fullt fick jag höra en skådare berätta att bara nån timme tidigare hade inte mindre än fem ägretthägrar dragit förbi tornet, landat inne i oåtkomlig vik norröver. Fem ägretthägrar! Där skulle man varit med.

4 kommentarer:

  1. For en fin fortelling Klas!
    Jeg måtte smile:)
    Fint bilde av Gråhegren da:)

    Kansje neste gang, er det du, som treffer på Egretthegrene

    Hilsen Anita

    SvaraRadera
  2. - Halloj i söder.
    - Just vid fågelfotografering har man inget större
    behov av att vara social.....
    Samma gråskala här idag. Friska vindar från nordost,
    men regnet har vi sluppit.
    - Ha en fortsatt trevlig vecka !
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  3. Hmm, ibland ler man med hela munnen...och hjärtat...och ibland fastnar leendet någonstans i halsen:)
    Så gjorde det nu, när jag läste om alla oförstående "kommenterare"...hur svårt får det vara, egentligen?
    Ingen stannar och frågar hur folk tycker att kaffet smakar, eller hur?...men så fort de ser en kamera så måste det kommenteras...och jag blir så trött:)
    Lite respekt tycker jag att man kan förvänta sig...social kan man vara någon annan gång, när man sitter på café eller så.
    Jag tycker att hägerns uttryck stämmer väl överens med både dina och mina tankar...eller är den bara hungrig tro!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först tack för ditt fina inlägg.
      Sen var analogin skränande fågel - skränande människor nog inte helt klar för mig när jag skrev. Eller jag valde kanske just den bilden på undermedvetna grunder?
      Din signal har gått hem, Gertie. Tack.
      / Klas

      Radera