fredag 3 juli 2015

Skilda världar !







Ja, inte såpoperan med 400 avsnitt eller så. Men ur verkliga livet. Den älskande, oförlåtliga, vackra och på samma gång tragiska. Från samma plats i tornet, nere vid sjön. Två bilder, två motsatta storheter. Jag tror denna första bild föreställer unge av vattenrall? De ska i alla fall förekomma i området. Aldrig tidigare stött på nån.






Och så dök den till slut upp. Den gamle havsörnen jag tidigare så många gånger upptäckt sittande på en liten pinne flera hundra meter bort. Äntligen flög den upp mot mitt håll. Om ungen i första bild känns rörande bräcklig, utstrålar istället havsörnen pondus och majestätisk kraft.

En helt annan sak. Igår träffade jag på en av ansvariga för planering av utformningen av fågelfaciliteterna runt sjön. Han berättade bl a att mer resurser ska till, varför trädäck och gömsle inte kunde dras längre ut mot sjön ( metervis tjocka lager av lömsk, puttrande gyttja!). Jag framförde för alla fotografers räkning lite önskemål om (billiga) plattformar för oss. Håller tummarna.

2 kommentarer:

  1. du fikk jo den vannriksen riktig klar og fin tross laaang avstand!Artige fugler!Har diu hørt dem skrike om natten?
    Her hos meg har de trekket til utlandet.Håper de kommer tilbake.De er jo ikke så søte Men hva søren..Alt trenger jo ikke være søtt og vakkert.

    Fin ørn har du og

    Ha det fint på jobb Klas!
    Jeg drar på Retroferie ala 60 tallet i august.Gran Canarias!!Yoo hoo:))Mvh Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas din resa blir till belåtenhet. 60-talsferie? Då tänker jag på grisfester med outsinliga vinförråd och fri kärlek överallt. Flowerpower och Peace på jorden!
      / Klas

      Radera