torsdag 5 mars 2015

Min matning blir annans mat? Nä, inte denna gång!



På Martins begäran : Bilder från sparvhökens "besök" till min matning igår. Matning, ja. Jag betraktar matplatsen som ett ställe där småfåglar får hjälp under vintern. Andra individer med annan agenda har helt andra koncept om detta...
Sitter och skriver när en lätt duns hörs, en skugga sveper förbi utanför fönstret. Följt av tättingarnas gälla varningsrop. Så inte mycket att tveka om. Nu blir det action, fram med kameran!





Fast så mycket rörelse i bilderna kan jag tyvärr inte bjuda på. Fotografera anfallande rovfågel från några meters avstånd bakom glasruta och med alldeles för mycket brännvidd för jobbet. Till detta ett svårhanterligt motljus i kanske inte alltför välputsade glasrutor. Nä, det klarar jag inte. Så här sitter Sparris, funderar över nästa drag.





Såklart känner den av min närvaro. Jag finns bakom ett av de där fönstren mitt i fågelns öga. Nu gör fågeln snart det nya tricket. Pilsnabbt springer han in under kaprifolien, försöker nappa åt sig av finkarna som förskansat sig i det täta grenverket. De har valt rätt. Tur för dem. En pilfink på marken blir en pilfink mindre. Jag har sett de här hökarna promenera genom mitt trådstängsel : Visserligen fick den skruva på kroppen och ta i så det knakade för att få in kroppen genom den lilla fyrkanten. Men det gick. Hunger är uppfinningsrikedomens moder, för att travestera talesättet.
Senare igår kom Sparris tillbaka igen. Om detta blir blogginlägg en annan gång.

4 kommentarer:

  1. OOO! Bilderna blev mycket härliga, särskilt den med självporträtt ;)
    Vilken ljuvlig bakgrund av kaprifolen.
    Detta känner jag igen, har sådana besökare med, men konstaterar att Sparris är hungrig också och köper mer frön till de små så det blir fler... som överlever, förökar sig och blir ...mat ...ibland... helt naturligt :)
    Ha en underbar dag
    Halina
    Hos mig är det VÅR och SOL :))) äntligen!

    SvaraRadera
  2. Naturens gång men inte så trevligt för dom små stackarna ,fin bild på bevakningen.Det var tydligen svanar som kommit hit som jag såg igår så vi kan nog säga att flyttsäsongen är inledd här norröver också ,Nette

    SvaraRadera
  3. Tack för bilderna Deerhunter! Gillar sparvhökens klarorange öga. Har aldrig sett den springa på marken men gissar att den är kvickare än sina vänner ormvråkarna som ofta jagar på det sättet ute på åkrarna.

    SvaraRadera
  4. Har har det hänt en hel del...våren, sparris och havsörn...det går bra för dig!
    Själv har jag varit till Västmanland och suttit i ett gömme och framförallt fått vara ifred för diverse störningar som ju en kan bli vansinnig på...visst det kostar en lite slant men men hellre en dag med kvalitet än en vecka med dagliga störningar...! :-)
    ha det gött!

    Steffe

    SvaraRadera