torsdag 19 mars 2015

Gäss, oh yes!



Nä, det här inlägget ska inte handla om rapmusik, om någon nu trodde det. Här är det som vanligt fåglarna som står i centrum.
För det mesta sitter de ner på marken i stora skaror, hundratals eller fler. Flocken är viktig men det finns alltid avvikare inom den. I det här gänget tittar alla åt vänster utom en som tycks hysa andra planer.







Bläsgäss, vitkindade gäss. Alla finner sig tillrätta på de översvämmade ängarna. Om de inte sover poserar de gärna för mig så deras porträtt ges chansen leva upp till förebilderna.




Tätt tillsammans även i flykt. Inte alls lika spektakulära som många andra fåglar på ängarna sätter de ändå genom sina massuppbåd signatur på området.





Kryper man närmre inpå lösgör sig trots allt individer ur massan. Här en Ledare, bakom går dess officianter. Blicken klart framåtriktad ; jag undrar vad ska hända med flocken nu?

6 kommentarer:

  1. Åh gäss får man väl säga som svar i den situationen ,fenomenala bilder igen från dig ,Nette

    SvaraRadera
  2. Det verkar nästan som om vi varit på samma ängar. Dina fågelkunskaper är dock större än mina.

    SvaraRadera
  3. Åh, vilket underbart ljus i dina bilder och vilka härliga fåglar :)
    Jag var rädd för gäss när jag var liten... idag tycker jag om alla fåglar.
    Igår hade vi besök av Tranor. De rastade en stund på ängen vid havet, vilket kacklande det var :)
    Vårhälsningar Halina

    SvaraRadera
  4. Bilden där dom flyger tandem är ju bara för underbar.
    Vilken skärpa.
    Och sista bilden där hälsar gossen välkommen till våren.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  5. Åhhh, så fina bilder. Som vanligt hittar du och fångar de de skönaste individer. Härliga poser du bjuder på. Killen i sista rutan blir min favorit.
    Allt Gott
    M

    SvaraRadera
  6. Härliga bilder på gässen! Såg mina första kanadagäss här idag, så nu dröjer det nog inte länge förrän våra ängar sjuder av liv också :)) Finfina bilder på fåglarna i dina andra inlägg också, har inte hunnit kolla nåt den senaste tiden så nu tittar jag ikapp mej :D

    SvaraRadera