söndag 14 december 2014

Trädråtta ?!




Snart tar julledighet över stafettpinnen. Ffg på många år har jag själv tagit långledigt. Måtte bara dessa dagar välsignas av ljus. Amen.






Kanske man kan hoppas få bekanta sig vidare med arten i bilden ovan. Vanligaste synen, som jag nog tvingats skriva i dessa spalter tidigare, är ju tyvärr som liggande på väg. Tillplattad. Levande ekorrar verkar så fyllda med energi att den smittar av sig även på fotografen. Men då gäller att först hitta dem. Den här låg på sin gren strax ovan huvudhöjd och verkade gilla bli avporträtterad. Heder åt sådana skapelser! På nätet kan man läsa hur en del människor avskyr ekorrar för de snor småfågelmaten. De kallar dem trädråttor. Kurre och jag är överens. Mycket bättre att istället utfodra med större givor så maten räcker till alla. Snåljåpar!

6 kommentarer:

  1. Oj så välkammade tofsar den hade ,men det gäller väl att göra sig fin till helgen ,Här äter nog ekorrarna en del av fågelmaten och det får dom gärna göra ,det finns ju inte skönare nöje än att titta på dom små filurerna .Som mest hade vi fem stycken på en gång dom satt i en ring runt fågelbrädet .Nu har jag inte hunnit se efter om dom varit här ännu i vinter men månne int,Nette

    SvaraRadera
  2. Att fota av naturen är en konst....men de vackraste motiven absolut....och snabb var du som fick den lille ekorren...Jag fångade en kolibri nyligen på en res i Peru...den bilden är så vacker....kika gärna in på min blogg... // Lisbeth

    SvaraRadera
  3. Fniss... väl formulerad som vanligt ! Nåväl, ekorrar roar även min vardag vid fågelbordet och det stör mig inte att de äter fröna, vem kan hindra det!?
    Ha det gott/bea

    SvaraRadera
  4. När Ekorren kommer till fågelmatningen i Sennan..då blir det fest..lika välkommen var gång..:)

    SvaraRadera
  5. - Halloj i söder.
    - Klokt val med dubbla utfodringar. Det lönar
    sig ser man här.
    - Ha en fortsatt bra vecka !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  6. Åh, underbart nyfiken kikar den ner på fotografen. Ljuvligt vackert ljus och fina färger samt vacker bakgrund. Njutbart. Gillar din lösning på problemet.
    Hälsningar
    Monica

    SvaraRadera