torsdag 16 oktober 2014

Närkontakt med havsörn (5)



För oss människor gäller att kunna koppla av, stressa ner från krav från andra. Hemma eller på jobbet. Vet inte om havsörnen på bild känt sig hetsad av något. Men här - inför mina ljusblå - intar den en avslappad pose. Låter benen med sina imponerande klor dingla fritt i luften.




Det är väl mer än underförstått att här går det heller inte precis undan. I maklig takt singlar jättefågeln fram genom luftlagren. Den tänker nog inte alls på fotografen, men visst hjälper attityden till. Så här hade den säkert kunnat se ut fotograferad med kompaktkamera eller mobiltelefonen. T o m  fästingen den fått bakom ögat.

3 kommentarer:

  1. Det går bra ser jag...inget gömsle utan de kommer ändå...eller?
    Om de kommer ändå så undrar jag vad du har för sorts rakvatten som lockar dem! ;-)

    Steffe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara min aura...:) Jag antar att reviren är gigantiska och det finns ju flera sjöar i närheten. Men det hjälper antagligen att åtminstone två örnbon finns i närheten. Och mat behövs alltid. Inget gömsle, fotograferad från plattform som den är.
      /Klas

      Radera
  2. Hej! Härlig bild på denna ännu inte riktigt fullvuxna örn (skulle tro att den är 3-4 år) och det är härligt att få se den så nära. Kul att man t.o.m. kan se fästingen den har fått vid något tillfälle. // Urban

    SvaraRadera