söndag 21 september 2014

Vanvördigt!




T o m fågelskådare gör det. Åtminstone har jag hört några. Kallar kormoranten/skarven för ålakråga (skånskt uttal; ålkråka kanske det skulle heta på rikssvenska). Orättvist, tycker jag. Som få bjuder den fotografen på fördelaktiga poser och dess storlek gör att den redan i kamerasökaren blir till faktor att räkna med.





Här tröstar den mig efter en händelselös morgon i hjortland. Vingarna både torkas och hjälper till att balansera på den till synes ofunktionella pinnen mitt i dammen. För mig har dessa fåglar sin motsvarighet i ekorren bland däggdjur. Inte sällan räddar de båda dagen, fotografiskt menat.

4 kommentarer:

  1. Snygg bild på en i vanliga fall väldigt räddhågad fågel :)
    Ha det gott i höstrusket /bea

    SvaraRadera
  2. De är ju så vackra fåglar..! En absolut favoritart för mig, men jag har aldrig lyckats få en hyfsad bild på en. Här har du fångat den fint, ljuset faller vackert på ryggen och baksidan av vingarna!

    Allt gott!

    /Marie

    SvaraRadera
  3. Otroligt humoristisk bild, i alla fall innan man klickar upp den. Det ser ut som att den går på styltor! :)

    SvaraRadera