tisdag 30 september 2014

Tar plats på scen




Om någon vecka börjar ett nytt spektakel göra sig gällande i skogarna. Även om den i mitt fall inte har så mycket skog att verka i, är dovbrunsten verkligen något att ändå se fram emot. Djuren är inte alls lika lättfotograferade som kronviltet och det är bara något år sedan som hela brunstperioden passerade utan en enda bild. Inte ens en enda ruta exponerad. Att verka, men inte synas, för att travestera en känd finansfamilj. Hoppas på bättre tur detta år.





Här står hind med sin kalv och njuter av morgonens sköna ljus. De har just släckt törsten, spanar in omgivningen. Jag är fortfarande femtiotalet metrar bort men det är inte min person som väcker intresset. Kanske annat dovvilt plötsligt dök upp på radarn, kanske något annat hände bakom min rygg. Och jovisst. Till slut reagerade de som alla andra och tog till sjappen. Men det var fint att tillsammans med den lilla familjen för några ögonblick få njuta av höstmorgonen.

2 kommentarer:

  1. Inte dumt att se en sådan familj på morgonen ,här är det mest Selma under filten med en nos som sticker fram .Snyggt foto ,Nette

    SvaraRadera
  2. Tjusigt! Så dovet är kvar, det var mer än jag visste. Hade för mig att det var Kronhjorten som var sist.

    Såg ett 40-tal dov vid Börringe igår, några av dem vita. Vackra är de!

    SvaraRadera