onsdag 10 september 2014

När dimman rullar in



En ytterligare stativlös bild, tagen i om inte mörker så i dunkelt ljus. Om man kan säga så. Motsvarande ISO 10000.






Fördelen med höstmörkret är såklart att djuren inte alls verkar bry sig så mycket om den fotograferande. Haren satt på ett öppet fält och jag kom lugnt promenerande från en lika öppen väg, inget döljande fanns mellan oss. De uppvärmda vattenspeglingarna skapar en massiv dimma nu när kvällstemperaturen sjunker. Med stativ hade såklart bilden tekniskt kunnat komma ut mycket bättre. Men då ska ju det placeras på marken, kameran riktas in och alla rörelser som följer med detta skrämmer lätt iväg viltet.

1 kommentar:

  1. När dimman rullar in då allt är magisk... förtrollande och mystisk som din hare på din fina bild :)))
    ISO till 10000! Olympus aldrig klarar något sådant, redan vid 200 brus är synligt och fullt.
    Ja, du frågade på min blogg hur jag fick min fond. Detta är Olympus mästare på, jag fotograferade svamparna mitt på dagen i full sol med analogt Zuiko 55/1,2. Bilderna är tagna med bländare 1,2, ISO hundra. Alla bilder är från samma tillfälle utom den sista, för den jobbade min ny full format vän med vanlig 40/2,8 objektiv som jag skruvade ett konverter på ;), en sådant vide/makro som jag fick på tradera för knappt en hundring...
    Så det är inga hemligheter :)
    Hälsningar Halina

    SvaraRadera