måndag 15 september 2014

Kommer fram



Nu börjar rovfåglar visa sig oftare än i somras. Man kan se dem flyga genom luftlagren och inte sällan sitter de och bevakar närområdet från träd eller stolpe. Det är inte pga lövfällning : Trots två dagars hårt hamrande nordostan, sitter löven kvar på träden och är gröna. Ändå tvingas fåglarna fram. Så upplever jag det i alla fall. Att under sommartid har de andra vanor/habitat jämfört med höst/vinter. Ungarna i sitt bo tar ju skydd av skogen under den tiden, det förstår jag. Men föräldrarna lyckas klara matbiten på något diskret sätt. I alla fall diskret för mina ögon. Kanske någon fågelkunnig person kan förklara detta?








Detta tror jag är en duvhök. OBS! Rättning av Urban i hans inlägg nedan, ska vara sparvhök. Somligt tyder på att den haft sitt ställe i närheten hela sommaren. Då har den upptäckts i omkringliggande skog, inte visat sig så här öppet. "Stället" är oxå ett av mina favoritställen, så jag bör i så fall ha sett höken tidigare.
Hur som helst. Fotografiskt räknar jag rovfåglarna till mina bästa vänner och att de nu oftare dyker upp på radarn är bara positivt.

4 kommentarer:

  1. Har inte heller sett några under sommaren, men igår såg jag också en hök, hann dock inte fota...då jag satt i bilen :)

    SvaraRadera
  2. Hej Klas! Jag tror att förklaringen till osynligheten är att de under häckningstid är väldigt försiktiga att visa sig för öppet för att inte röja boplatsen. Men jag kan ha fel.
    Fågeln du fotograferat är en ung sparvhök född i år. Unga duvhökar har längsstreck på buken och inte tvärgående som denna fågel. Att det är en ungfågel ser jag på att fjädrarna på rygg och vingar har ljusa spetsar som ger ett fjälligt intryck. // Urban

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Urban! Ditt läsande av denna blogg uppskattas verkligen!
      / Klas

      Radera
  3. En annan anledning som jag ser det till att hösten är ett "eldorado" för rovfåglar, i alla fall här i syd, är att många av dem flyttar söderut, och en del stannar här men kommer hit från de mer norra delarna av landet under vintern.

    Kul är det hur som helst, idag skall jag ner till Falsterbo så får vi se om det blir några rovisar därifrån.

    SvaraRadera