måndag 22 september 2014

Äntligen napp!!




Som vanligt vid Tåkernbesök hoppas man på närkontakt med den största och en av de minsta. Jag menar inte sjöns fiskar. Utan havsörn respektive skäggmes. Denna gång blev jag bönhörd vad gäller visuella observationer. Tyvärr inga bilder på havsörn pga för lång distans.


På väg ut till vassbältet träffade jag på en snubbe som berättade varför parkeringen var packad med bilar redan tidig lördagsmorgon. Skäggmesens dag hade infallit. Med guidad rundtur och föreläsning. Han skulle därför tillbaka till Naturum kl 10.00. En timme efter det klockslaget fann jag honom fortfarande ivrigt letande efter skäggmes, tanken att lämna hade tydligen totalt övergett honom... Och bilder hade han oxå fått. Inte en enda person mer mötte jag därute på Skäggmesens dag. Märkligt. Kanske de hade några nätfångade att visa upp för folkmassorna på guidningen?






Det pingade nämligen friskt inne i vassen. Både denna och följande dag från vilken mina bilder hämtades. Faktiskt har jag aldrig hört så mycket skäggmes. Ljuden verkade komma från alla hörn. Och som vi ska se materialiserades några gäng inför kameran. Det som avslutade nöjet blev det idoga regnandet - typ dagsregn - som rådde resten av fotosessionen. Det blev dessutom mörkt. Ändå kan jag se sju skäggisar på bilden ovan. Inte så dåligt...




De var mestadels hannarna som i gäng drog fram över området. För det mesta upptäcks de lätt i sina brokiga färger som inte alls ger kamouflageskydd mot predatorer. Eller inte? Ovanstående bild visar kanske på att Naturen har lösningar för alla...

3 kommentarer:

  1. Skäggmesar är så fina. Jag har bara haft lyckan att se dem vid ett tillfälle hittills men hoppas på fler gånger framöver.
    /Ingela

    SvaraRadera
  2. Grattis till fångsten av denna vackra fågel !

    SvaraRadera
  3. Ja där satt den då fick till några fina bilder till på skäggmes. Snyggt jobbat!

    /Erik

    SvaraRadera