onsdag 13 augusti 2014

Detta djurs vidare öden, frågetecken.



Bäst att skynda sig. Bockjakten är i antågande och snart har flera av de underbart vackra djuren kanske hamnat i frysbox i st f att få beta i lugn och ro. Och få vara vid liv. Och småningom kunnat regenerera stammen.





Denna dag regnade och solade det om vartannat. Ut ur skogens mörker stiger den här individen fram, låter sig väl smaka av det saftiga gräset, går längs den övergivna vägen. Djuret får ingen vittring på mig. Men han hör kameraarbetet. Däremot verkar han ha väldigt svårt att se en kamouflagemässigt rudimentär utstyrd och fullvuxen människa. På mindre än 50 meters distans, utan varje möjlighet att ytterligare dölja min person. Jag fotograferar så slutarlamellerna glöder. Men vari består sporten att med kula fälla ett så desorienterat vilt, ja det övergår mitt förstånd?! Nå, jag är väl bara korkad. Att få fylla frysarna med billigt kött är nog istället det viktigaste incitamentet. Och så själva skjutandet, att få vara herre över liv och död verkar lockande på somliga. Tror jag. Amen.

3 kommentarer:

  1. Fin bild på bocken. Rådjur liksom andra hjortdjur har svårt att upptäcka oss om vi har camo-kläder, står still och smälter in bra i omgivningen, vet inte om det beror på att de ser i svart/vitt (gråskala).

    Ha det gott,
    Erik

    SvaraRadera
  2. Ja du, vem kan förstå och vem kan vilja sätta en kula mellan ögonen på denna skönhet?
    Somliga behöver nog känna sig stora, mäktiga och beslutsamma...det är nog en större drivkraft än att fylla frysen...tror jag:)
    Visst, även jag har njutit av mörad rådjurssadel...för många år sedan...numer, sen de vackra började förgylla min tillvaro, finns det inte på kartan:))
    Dubbelmoral kanske somliga tycker...kanske, men det är deras problem!?

    SvaraRadera
  3. Stackars hjort. Ja inte är det begripligt. :(

    SvaraRadera